2012-01-23

Rektorn för Sveriges största muslimska friskola vecklar ut bönemattan på sitt kontor



"Klockan är strax efter tre och Bashir Aman Ali ber eftermiddagsbön på sitt rektorskontor på al-Azharskolan i Vällingby:


Fem gånger om dagen vänder sig Bashir Aman Ali mot Mecka för att be. Ofta sker det på hans rektorskontor på Sveriges största muslimska friskola."

"Han tar av skorna, vecklar ut den lilla bönemattan och vänder sig i riktning mot Mecka, 450 mil bort. Med låg röst reciterar han böner på arabiska"

"Bashir Aman Ali kom till Sverige som flykting från Somalia för drygt 20 år sedan. I dag är han rektor för al-Azharskolan i Vällingby, Sveriges största muslimska friskola med över 700 elever från hela Stockholmsregionen."

" – Jag ber ofta här på mitt kontor, eller i moskén, men bäst av allt är att be ute i det fria."

"Bashir berättar hur märkligt det kändes när han för 20 år sedan kom från det djupt religiösa Somalia till det sekulariserade Sverige. Till ett land där Gud knappast fanns.

" – När jag predikar i moskén i Rinkeby kan jag fritt utveckla mina tankar, säger han."


Källa, Dagens Nyheter måndag 23 januari 2012:


Inga kommentarer: