2012-01-06

Muslimsk förskola förklarar sin segregation




"Detta gäller även de muslimska friskolor och dagis som jag besökt, som mina barn går på, vänner jobbar på och som jag själv jobbar på. Vi jobbar för att barnen ska ha ett självförtroende som muslimer, en stark grund att stå på för en fortsatt positiv väg ut i samhället, vi vill att de ska vara steget före när de börjar skolan, att de ska bli goda medborgare, vi vill helt enkelt ge dem de allra bästa förutsättningarna. Många har fördomar och hyser misstankar mot våra skolor och dagis, helt utan anledning, jag säger inte att alla muslimska friskolor och dagis är bra, men dem jag sett har varit över min förväntan.


Många vet inte om att barnen på mitt dagis sjunger "Staffan var en stalledräng" för full hals i ena sekunden och en muslimsk sång i andra sekunden. Vi gör julgranar, pepparkakor och annat pyssel när det är jultid och motsvarande muslimskt pyssel när det är en muslimsk högtid. Våra barn är integrerade genom att de får ta del av svenska seder utan att känna sig utanför, eller annorlunda. Det är poängen med våra skolor och dagis. Att barnen inte ska känna utanförskapet utan ska känna att dem är en del av Sverige precis som Islam faktist är en del av Sverige och Europa idag. Att tjejerna har gymnastik för sig och killarna för sig borde fler skolor börja med. Jag minns själv hur många tjejer som aldrig var med på gympan, jag var inte en av dem men jag vet att många tjejer skulle kommit om det var tjejer för sig. Detta gäller även besöken i simhallarna."


Emina Kolasevic


Källa, Newsmill torsdag 5 januari 2012:


Inga kommentarer: