2010-11-30

Islamolog doktorerar om HBT-muslimer

Islamologen Erica Li Lundqvist i mitten av bilden ovan, utklädd som arabisk dansös med utsträckt tunga och gröna byxor i libanesisk transtävling.


"Erica Li Lundqvist är doktorand i islamologi vid Lunds Universitet. Hennes avhandlingsämne rör religionens inverkan på homosexuella muslimer, främst i Libanon."

Källa, malmöfolkpartisten Bengt Helds blogg 25 november 2010:


Islamologen Erica Li Lundqvists blogg Bög i Beirut:


"Are you a girl or a gay?"

Igår var det alltså Halloween maskerad, eller snarare en transfest på MILK. Jag som trodde att det skulle vara en vanlig utklädningsfest, med lite queer udd, bestämde mig för att gå som en arabisk dansös. Det skulle komma att visa sig att jag inte var den enda tjejen utklädd till tjej och som grädde på moset visade sig att det även skulle hållas en tävling kvällen till ära där MISS MILK 2007 skulle koras. Jag hade alltså klätt ut mig till magdansös och hamnade mitt i en transtävling bland massa bögar utklädda till tjejer. Det va ingen som fattade att jag var tjej, så det kom en och annan avundsjuk blick från de andra ?tjejerna? då de tyckte att jag var snygg som tjej.

Tävlingen var ganska seriös. Vi blev tilldelade varsitt nummer, ett smeknamn och ett land. Jag blev Janna från Tunisien. (janna betyder himmel på arabiska). När mitt namn ropades upp skulle jag ställa mig längst upp i trappan på ovanvåningen där vi ? transor? hade gömt oss under kvällen och sen skulle jag gå ner för trappan och ett varv runt i lokalen medan alla hurrade och visslade. Jag blev inte MISS MILK 2007, det blev såklart en 2 meter lång transa med minimala höfter, skitlånga ben och ett vackert ansikte. Jag tror jag var ?too much of a women? helt enkelt.

Kvällen var helt galen. Jag har aldrig haft så många bögar efter mig. Förslag om trekanter och gruppsex haglade in. Jag blev nästan lite rädd. De flesta trodde förståss att jag var kille och bögar tog mig i röven och gnuggade sina kön mot mina ben och om någon blev tveksam och frågade ? are you a girl or a gay??, svarade jag bara ? I don?t know? och fortsatte att dansa. Ja fy fan, queerare än så kan det nog inte bli, inte i Beirut i alla fall.

Tyvärr kan jag inte visa så många bilder eftersom många inte vill bli exponerade på nätet och det måste jag ju respektera. Men här kommer en i alla fall. Nå? Do I look like a girl or a Gay?"


Källa, islamologen Erica Li Lundqvists blogg Bög i Beirut 2 november 2007:

Bild från transtävlingen:


Erica Li LundqvistLunds universitet:


“Bög i Beirut”: Ericas blogg om det queera Beirut
Vår skribent Erica Li Lundqvist reste under den gångna helgen till Beirut"
Erica har lovat att bidra till islamologi.se under hösten, men dessutom har hon startat en egen blogg här.
I
Källa, lundaforskarbloggen Islamologi.se 28 augusti 2007:

Inga kommentarer: