2010-09-14

Så behandlas inkvoterade invandrarpoliser



"Ett fall handlar om en mörkhyad kvinnlig student. På polishögskolan fick hon bananer och lappar placerade i sitt skåp.

– Jag vet vem du pratar om. Det är nog bland det värsta jag har sett, säger Irmeli Krantz. Vad stod det på lappen?

– Ja, det var ju att hon inte hade någonting på polishögskolan att göra, att hon kunde söka sig till ett zoo istället. Apor hör hemma på zoo och inte på en polishögskola."


Källa, Sveriges Radio P3 måndag 13 september 2010:



"Goran, som egentligen heter något annat, är en av de poliser inom kåren som har invandrarbakgrund. Han beskriver en händelse på arbetsplatsen.

– Jag blev placerad i en grupp där några poliser hade rykte om sig att vara rasister. Direkt när vi kom utanför polishuset frågade en av dem "hur fan kom du in på polishögskolan?" De trodde att jag kvoterats in och fått någon gräddfil. Efter ett tag pratade de som om jag inte var där. De kunde säga saker som att "nu ska vi ut och jaga svartskallar"."


Källa, Sveriges Radio P4 Göteborg måndag 13 september 2010:

Inga kommentarer: