2010-08-16

Kan SFI-lärare fasta utan att det påverkar undervisningen?


Skattebetalarna betalar bidrag för att en folkhögskola ska sköta SFI-utbildning av kommuninvånarna. Men utbildningen utförs av en SFI-lärare som inte äter tillräckligt på dagarna och som säger sig inte sova tillräckligt på nätterna under en hel månad. Hur blir då kvaliteten på undervisningen? Dessutom används arbetstid för att planera en muslimsk högtid på folkhögskolan och SFI-läraren använder skolan för politisk agenda. Eftersom alla de muslimska eleverna är landsmän sladdrar de inte om missförhållandena:


"Det svåra med livet här är att jag inte får sova tillräckligt. Under ramadan stiger jag upp halv fem och går och lägger mig tolv."

"Jag brukar ha med mig lite dadlar i handväskan som jag kan bryta fastan med, det tråkiga är att äta ensam när man kommer hem"

"När vi planerar id al-fitr (festen som avslutar fastan) i skolan och Afghanska kulturföreningen passar jag på att föra in den politiska diskussionen."


"Hamida Nabi

Arbete: Lärare i modersmålsbaserad svenskundervisning på Hyllie Park folkhögskola.

Engagemang: Förtroendenämnden (Mp), nämndeman i Malmö tingsrätt och medlem i Afghanska kulturföreningen."


Källa, islamiseringstidningen Sydsvenskan sidan A11 måndag 16 augusti 2010:




Artikelbild på Hamida Nabi:


Inga kommentarer: