2010-08-11

Islamolog beskriver saudiska statens ideologi som islamistisk



"Att följa Mecka innebär inte nödvändigtvis sympati för den saudiska statens islamistiska ideologi utan beror i första hand på att Mecka är en naturlig symbol för muslimsk gemenskap."

"Det är mycket möjligt att muslimer i Sverige kommer att inleda och avsluta ramadan med en eller kanske till och med två dagars skillnad. Denna förvirring har både teologiska och politiska implikationer."

RICKARD LAGERVALL
islamolog vid Lunds universitet


Källa, islamiseringstidningen Sydsvenskan sidan B4 onsdag 11 augusti 2010:



Islamiseringstidningen Sydsvenskan har som vanligt använt sig av en text från Islamologi.se:


"Detta år firar jag även ramadans inledning genom att publicera en artikel i dagens Sydsvenskan på just detta tema (finns ingen länk än). Artikeln bygger på ett inlägg jag i all hast (det märks på alla stavfel, jag hann inte ens läsa igenom texten innan jag la upp den) skrev här på islamologi.se förra ramadan men är mer välstrukturerad och jag har lagt en större tonvikt på de politiska implikationerna."

Källa, Islamologi.se onsdag 11 augusti 2010 samt Islamologi.se 21 augusti 2009:

http://www.islamologi.se/?p=2242

http://www.islamologi.se/?p=1153

Inga kommentarer: