2009-12-19

Anställningsavtal på Islamic Center



Moskén i Malmö har i många år ställt till det med anställningsavtalen. Det har utmynnat i att facken ilsknat till för flera medarbetare. Här är ett färskt varnande exempel. Namnen har tagits bort:


"Skickat: den 19 december 2009



Hej Roger och bloggen Muslimska Friskolan,

trots att ni har fått fram sanningen om Islamic Center så kvittar det egentligen eftersom man inte får fast dom för allt fiffel och mörkläggande av vad som egentligen försiggår på Islamic Center.
Som t ex att jag vägrades semesterersättning under tiden jag jobbade där, fast att man enligt lag är skyldig att göra detta. Dessutom fick jag inga pengar för 15 dagars innestående semesterdagar då jag sa upp mig.

Min kontakt på fackföreningen Unionen har förgäves inte kunnat få kontakt med Islamic Center. Islamic Center har kallats till möte för att diskutera varför jag inte har fått någon semesterersättning men dom har varken hört av sig eller dykt upp på mötet. Min handläggare informerar mig om att Islamic Center är dom enda som har vägrat komma till mötet för att diskutera sådana situationer som uppkommer på arbetsplatsen och som enligt lag är ett brott om man inte dyker upp.

Under tiden jag var anställd på Islamic Center så frågade jag flera gånger och protesterade mot VARFÖR jag inte fick någon semesterersättning och svaret blev alltid detsamma. Endast lärarna på den muslimska friskolan Ögårdsskolan fick semesterersättning och inte de som var anställda på Stiftelsen Islamic Center. Vi fick vanlig lön även när vi hade semester och det förklarades med att det var samma sak som att få semesterersättning. Trodde de verkligen att vi gick på detta men för rädsla att förlora sitt jobb gjorde att vi fick finna oss i detta.

Min handläggare har räknat på hur mycket pengar Islamic Center är skyldig mig och här nedan finns underlaget:


SV: Semester‏
Från: (Vill hålla det anonymt eftersom jag inte vill blanda in min handläggare i detta)
Skickat: den 9 december 2009 11:08:15
Till: (den före detta anställde på Islamic Center)

Hej (fd anställde),

Eftersom Islamic Center i ditt anställningsavtal hänvisar till "kollektivavtal" kan vi beräkna ditt krav utifrån reglerna
som framgår av kollektivavtalen i stället för enligt Semesterlagen vilket innebär följande:

Semesterersättning för de innestående dagarna beräknas som 5,4% av din månadslön på 23100 kr = 5,4 % x 231000 X 15 = 18 711 kr

Semesterlönen för de dagar du tagit ut beräknas som 0,8% av månadslönen = 0,8 % x 23100 X 50 = 9 240 kr

Totalt blir kravet då: 27 951 kr förutom det skadestånd som Unionen avser begära för deras förhandlingsvägran som är på 50 000 kr.

Om du anser detta är OK går jag vidare med kravet idag.


Hälsningar
(Anonym), jur.kand.
Ombudsman
Unionen Sydväst


På mitt anställningsavtal står det att det finns ett "kollektivavtal", vilket ABSOLUT INTE stämmer. Enda anledningen att lärarna på Ögårdsskolan får semesterersättning är för rädsla att de vänder sig till fackföreningen, vilket dom egentligen inte skulle göra eftersom dom inte vill riskera sina jobb.

Eftersom Islamic Center har sålts till Libyen så tvivlar jag starkt på att man kan tvinga dom betala ut pengarna till mig.

Pengar som enligt lag är MINA!!!!!!!!!

Jag är tacksam för att Roger och Bloggen har försökt och lyckats få fram sanningen om Islamic Center eller en del av det i alla fall eftersom det bara är toppen på isberget.


Hälsningar (fd anställd på Islamic Center)

Besviken på det svenska rättssystemet"

Inga kommentarer: