2009-10-08

Tvingade svenska högstadieelever bära sjal i moskén



En SO-lärare vid en högstadieskola i Gävle har tvingat sina elever att bära slöjliknande sjal vid moskébesök. Det väckte protester bland eleverna och deras föräldrar. Läraren ville även tvinga eleverna att inte visa sina kvinnliga former i sina vanliga kläder när de skulle till moskén på studiebesök. Eleverna tvangs underkasta sig både läraren och islam i en kompromiss om sjal på, men inga västerländska kläder. Läraren hotade också eleverna att det skulle påverka betyget om de inte följde med till moskén. Så här berättar en av högstadieflickorna själv i en bloggpost före moskébesöket och en bloggpost efter:




Godmorgon!

Idag ska hela klassen vara vid moskén kl 09:30, som ligger vid Polhemskolan.

Har precis blivit klar och väntar på att dra ut i det kalla vädret, uscha!

Iallafall så har ni läst om att jag inte är troende och när jag fick veta att vi skulle till moskén så och var tvungna annars skulle våran lärare skriva in det i våra betyg!

Sådant förstår jag inte, jag kommer till skolan..gör mina prov+läxor också ska jag bli tvungen att göra någonting som jag inte ens tror på?

Iallfall så överklagade inte bara jag i klassen när våran lärare sa att vi skulle sitta och be + ha på oss sjal + inte visa våra former utan ha på oss helt andra kläder.

Efter lite tjaffs så fick jag och föräldrarna våran lärare att gå med på att vi bara skulle behöva ha sjal.

Men endå, sitter i mina vanliga kläder nu och om det inte passar min lärare idag så stannar jag gärna utanför och kommer överklaga om hon skriver in det i mina betyg!

Varför ska jag tvingas att göra något jag inte tror på?

När jag sköter allt i skolan?

Menmen, skriver mer när jag kommer hem!

Nu måste jag rusa till bussen

Kyssen"


Källa, högstadieeleven Linnéa Erikssons blogg onsdag morgon 7 oktober 2009:



Tar först lite om dagen i skolan!

Dagen har varit förvånandsvärt bra, förutom att det var lite problem med att hitta moskén.

Fick ha på mig sjal, det gick väl bra..men att sitta och lyssna på allt om deras religion var jobbigt.

Lite ledsen över hur folk inte kan acceptera min tro när jag accepterar deras tro?

Det är inte så att jag går runt och skriker rakt ut att jag inte är troende när vi besöker såna platser som en moské, utan respekterar och lyssnar. Även fast jag inte tar åt mig allt som dom säger!

Alla har vi åsikter, eller hur ?"


Källa, högstadieeleven Linnéa Erikssons blogg onsdag eftermiddag 7 oktober 2009:
I
I
I
Linnéa har redan fått en kommentar av Leonard Schott som menar att det är fel att tvinga eleverna att be:


"Leonard

Jo då det är bara bra med mig också. Hm, nu blev det svårt ju. Var det som ett studiebesök eller? Tycker inte ni sa tvingas att be, men kul med sånt annars ju. Konstigt bara att de skulle tvinga er att gå in i en moske och be, man tvingar ju inte heller in muslimer att be i kyrkan?


PUBLICERAT: 2009-10-07, 12:52:27 URL: http://trierer.blogg.se/ "


Källa, kommentarer till bloggposten:
http://linnneaeriksson.blogg.se/2009/october/besok-i-mosken.html

Inga kommentarer: