2009-10-14

Islamic Center återinvigde judiska gravkapellet



"Judiska gravkapellet återinvigt efter vandalisering


"Någonting är fundamentalt fel i ett samhälle där sådant här sker"

Markus Celander


MALMÖ. I dag återinvigdes det 140 år gamla judiska gravkapellet i Malmö, som brandskadades i ett attentat i vintras.

Migrationsminister Tobias Billström höll tal där han underströk att Malmö ska vara en stad för ALLA."

"Under dagens välbesökta återinvigningsceremoni närvarade kommunpolitiker, representanter för svenska och katolska kyrkan och Islamic Center samt migrationsminister Tobias Billström."


Källa, Lokaltidningen onsdag 14 oktober 2009:



I sitt tal tog Billström upp hur även moskén vid Islamic Center skymfats:


"Jag är född i den här staden, är uppvuxen här och lever här. Även jag har naturligtvis släkt och vänner som är begravda på olika ställen i Malmö. Jag har försökt att sätta mig in i vad det skulle innebära, hur det skulle kännas att få uppleva ett liknande dåd mot deras gravplatser eller mot kyrkorum där de överantvardats till den sista vilan. Men det har inte gått. Jag har inte förmått att hitta de rätta orden eller de rätta tankarna. Jag kan bara gissa och begrunda.

När sådana dåd som detta begås är det en indikation på att samhället inte mår bra. Vi har under senare år sett kyrkogårdar vandaliseras och moskéer skymfas. Någonting är fundamentalt fel när man skändar det som borde vara heliga rum för alla människor, oavsett religion."

Tal Malmö 14 oktober 2009

Tobias Billström, Migrationsminister

Tal av Tobias Billström vid återinvigningen av Judiska begravningskapellet i Malmö:
http://www.regeringen.se/sb/d/3214/nocache/true/a/133611/dictionary/true



SVT Sydnytt gjorde följande TV-inslag från återinvigningen av judiska gravkapellet i Malmö 14/10 2009, som krävde polisbevakning:
http://svtplay.se/v/1729438/judiska_kapellet_aterinvigt

Inga kommentarer: