2009-07-16

Muslim i slöja lärarkandidat i Vellinge



"Jag blir extra nyfiken på 34-åriga Nagam när jag får veta att hon är den första sjalbeklädda lärarkandidaten någonsin som erbjudits praktik på Sundsgymnasiet i Vellinge. Kommunen som uttryckligen säger nej tack till flyktingar och invandrare.


- Jag kände till det och tog kontakt personen som delade ut praktikplatserna så fort det blev klart att jag skulle praktisera i Vellinge. Ett; jag är muslim, två; jag är invandrare och tre; jag bär sjal – det var nog inte särskilt lämpligt att jag skulle vara där. "De gillar ju inte mig" tänkte jag, säger Nagam."


"Nagam vågade och har fullbordat två praktikomgångar på Sundsgymnasiet."

"- Första veckan kände jag mig osäker och lite rädd. Alla tittade på mig, både lärare och elever, och de undrade säkert vad jag gjorde där."


"- Jag jobbar gärna där. På halvtid, så att jag kan fortsätta att studera och senare få en doktorandtjänst. Då hade pappa blivit glad."


"Fyra och ett halvt år senare var hon redo för lärarhögskolan i Malmö."

Källa, Lokaltidningen tisdag 14 juli 2009:


Inga kommentarer: