2009-07-05

Islamguide på kommunal skola



Gunnesboskolan är en kommunal grundskola i Lund. Skolan har på sin hemsida lagt ut en rejäl guide till islam:




Men hur uppfattar eleverna Fredrik och Rebecca på Gunnesboskolan religionen islam?


•Jag tycker att Islam är en rätt intressant religion. För man har fem pelare man måste leva upp till.
•Men jag skulle inte vilja vara en muslim. För man måste fasta och man får inte bryta mot koranen. Det konstiga med islam är att kvinnor och män inte kan göra samma saker.


Källa, eleven Fredrik på Gunnesboskolan:




•Jag tycker att islam har varit ett intressant arbetsområde
•Och muslimerna har en intressant miljö fast jag håller mig helst till ”Sveriges religion”.
•Dels för att det är männen som bestämmer det mesta, och kvinnan inte kan säga vad hon tycker.


Källa, eleven Rebecca på Gunnesboskolan:

http://www.gunnesboskolan.lund.se/nyasidan/79/religionht03/ppt/islamfr-filer/slide0042.htm

Inga kommentarer: