2009-07-20

Förskollärare är Sveriges enda kvinnliga imam




"FEMINIST. Suad Mohamed, 40 år, är den första kvinnan i Sverige som officiellt kallar sig för imam. Efter fyra års islamologistudier i Jordanien har hon sedan 2001 verkat som kvinnlig imam.Suad Mohamed leder bara kvinnor i bön och hon är flitigt uppbokad som föreläsare.


Det måste vara kontroversiellt att kalla sig för kvinnlig imam, så varför gör du det?

- Ordet imam betyder ledare för mig. Det handlar om själva ledarskapet och vem som bestämmer. Det blir bara manliga perspektiv med män i ett religiöst ledarskap, därför måste även kvinnorna få vara med vid beslut och få kalla sig imamer."


"- Många som ser mig tror att jag är osjälvständig på grund av klädseln. För mig är friheten inne i huvudet. Och att få studera. I mina studier hittade jag min frihet, möjligheten att utveckla mig och kämpa mot orättvisor."

"Du är emot könsstympning?

- Ja! Islam säger inte att en människa ska skada sig själv och ingen av profetens döttrar omskars. Omskärelse är en kulturell tradition och där jag kommer ifrån tar man bort en bit av klitoris.- Min mamma ville att barnbarnen skulle omskäras men då sa jag nej. Jag är glad att jag har stoppat den traditionen inom vår familj."


Läs mer i Lokaltidningen måndag 20 juli 2009:



"Suad Mohamed är förskollärare, islamolog och Sveriges första kvinnliga imam. Hon tror inte på ett förbud mot att bära slöja eftersom det inte är slöjan som gör kvinnor förtryckta utan människors värderingar. Under MR-dagarna deltar Mohamed i ett seminarium om ”Islam, religiös mångfald och universella rättigheter i multietniska demokratier” (tisdag 13.00-14.30). För mer info: www.mrdagarna.se"


Källa, pressmeddelande från Svenska Helsingforskommittén hösten 2007:


Inga kommentarer: