2009-04-26

Säpochefen besöker moskéer



Säpochefen Anders Danielsson berättar i senaste årsboken hur han besöker moskéer i Sverige:


""Säkerhetspolisen 2008" presenterar myndighetens verksamhet från året som gått. Den beskriver uppdrag, verksamhetsområden och aktuella händelser och kunskapsområden. Publikationen går att ladda ner eller beställa.
Ladda ner årsboken (pdf, 3 MB)"


Källa, pressmeddelande från SÄPO om flyktingspionage 21 april 2009:



På sidorna 19 och 20 i rapporten skriver säpochefen Anders Danielsson följande:


"En viktig del i uppdraget är att vara synliga i samhället. Vi behöver medborgarnas förtroende för att kunna verka och nå våra mål. Under året har jag föreläst för näringsliv och föreningar och haft samtal med våra statsråd. Jag har också besökt moskéer och muslimska församlingar och träffat säkerhetstjänster i andra länder. Något förvånade mig:


när jag besökte en av moskéerna fick jag veta att det var första gången en företrädare för en myndighet besökte moskén.


Samtalen har ofta handlat om förståelsen för vårt arbete och de skyldigheter som kommer med att förebygga och utreda brott. Många immigranter i Sverige har en helt annan bild av en säkerhetstjänst. Att en säkerhetspolis kan vara på medborgarnas sida och inte använda sig av lagvidriga metoder upplevs främmande. Därför behöver vi prata med människor och berätta vad Säkerhetspolisen gör - och inte gör."


Källa, sidorna 19 och 20 i årsboken Säkerhetspolisen 2008 publicerad i april 2009:


Inga kommentarer: