2009-03-16

Integrationsskola ökar konflikter



När invandrareleverna från den muslimtäta Kroksbäcksskolan fick gå i samma skola som helsvenska elever på Linnéskolan ökade konflikterna, erkänner nu en lärare. Rektorn på Linnéskolan vågar inte låta Sydsvenskan hälsa på skolan på skoltid så att de kan se konflikterna med invandrareleverna och skriva om dem:



"En kommunal skola i Limhamn har aldrig behövt marknadsföra sig. Vi vet att vi har en bra skola. Men nu blir vi omkörda av professionella marknadsföringsmänniskor. Och alla vill inte vara med på detta tåget, det får man acceptera, säger Johan Revemark, rektor.


Han syftar på det som har kommit att kallas ett integrationsprojekt. Att blanda elever från de segregerade områdena Kroksbäck och Limhamn."


"Från början när man inte kände varandra var de från Kroksbäck rätt störiga, de var liksom snutiga."


"Matte- och kemiläraren Gun-Christine Ekström har jobbat på Linnéskolan i 36 år. Hon tycker att den största skillnaden mot förr ligger i kontakten med föräldrarna. En del pratar dålig svenska, eleverna eller deras syskon får tolka."


"Gun-Christine Ekström har en känsla av att konflikterna mellan eleverna har ökat. Hon tycker inte att det är oväntat när elever från olika delar av staden sammanförs under mycket uppmärksamhet.


–Det är lätt att säga, jaha, det är deras fel. Det är för att de inte är härifrån."


"Bland andra Limhamnsbor har de hört prat om hur skolan har utvecklats. ”Några tycker att det inte är någon skillnad, andra att det är mycket sämre.”"


"I början var det väldigt stökigt. Jag tror att alla var lite chockade över att vi blev ihopslagna."


"Som jag ser det så är det så här. Det finns kanske 3–4 killar från Kroksbäck som bråkar. Sen drar folk alla över en kam och pratar om bråk och skillnader."


"Ibland har jag hört någon som säger ”Varför går du med dem, de är svenskar”."



I en faktaruta står såhär:


"4. Otrygghet

Föräldrar har hört av sig till Sydsvenskan och berättat att deras barn är rädda på skoltid och att det förekommer bråk och hot på skolgården. Skolans lärare har börjat ha gula västar på rasterna för att synas.


5. Inringda bråkstakar

Fler engagerar sig när det blir bråk. Folk utifrån rings in och lägger sig i bråken. Johan Revemark menar att det inte har med sammanslagningen att göra och att folk gör för snabba kopplingar mellan bråken på skolan och att eleverna har blandats.


Ingen vanlig skoldag

För två år sedan kom beskedet om att elever från Kroksbäcksskolan skulle flytta till Linnéskolan i Limhamn. Föräldrarnas reaktioner blev starka.


Som Sydsvenskan skrev om igår har skolan blivit stökigare. Samtidigt ligger betygen högt.
Sydsvenskan ville vara med i skolan under en dag, för att kunna betrakta och beskriva hur läget är. Men rektor Johan Revemark vill inte att vi kommer till Linnéskolan på skoltid. Han säger att det stör elevernas arbetsro.


– Om ni kommer och något blir fel den dagen kommer ni bara skriva om det. Skolans framtid hänger på att elever vill gå här. Vi måste akta oss för ryktesspridning."



Källa, Sydsvenskan måndag 16 mars 2009:



Läs även gårdagens artikel och bloggpost:




Inga kommentarer: