2008-10-08

SVT tystar skandal om muslimsk programledare



Bloggen Rum 237 och även andra kämpar för att få svar om SVTs programledare Cherin Awad. Hon har uttalat sitt stöd för stening vid otrohet. Nästa månad leder hon programmet Halal-tv. Många personer har reagerat över hennes islamistiska uttalande och vill inte se henne som programledare. Därför har flera mejlat SVT. Nu visar det sig att SVT vill tysta ner skandalen genom att inte svara på mejl.



Läs mer på den melankoliskt vassa bloggen Rum 237 ikväll, om hur hans läsare diskuterat lämpliga aktioner i ärendet:


"Idag kom det till min kännedom att SVT påpassligt nog raderat bort Cherin Awad’s uttalande från hemsidan, efter att debatten nu blossat upp. Nu finns alltså inga spår av Awad’s ord. Kanske var detta ett sätt att be om ursäkt?


Mja och nja. Jag gissat att Awad står kvar på SVT’s lönelista i allra högsta grad, och tjänar säkerligen mer än mig trots att hon i egenskap av invandrare och kvinna är jätteförtryckt. Att sen SVT inte besvarat mitt mail som jag skickade gör att jag mer tror på att detta är klassisk svensk media-censur."


Källa, Rum 237:




Det var i tv-programmet Existens som Cherin Awad uttalade sitt stöd för islamistisk sharialag. I november blir hon programledare för Halal-tv. Både Existens och Halal-tv har sin redaktion hos samma medarbetare hos SVT i Umeå. Därför kan man ana att mörkläggniongen och censuren är medveten. SVTs IT-enhet i Stockholm uppger att det torde vara Umeås egen redaktion för programmen Existens och Halal-tv som genomfört en "blundning" eller tidsbegränsning av den bortcensurerade sökträffen om Cherin Awad, efter att protester nått redaktionen.



Bloggposter om Cherin Awad:


Första och hittils enda hemsidan om Halal-tv:
I
I
I
Existens redaktion där islamistuttalandet skedde nås på följande adress:
svt.se
Formv. 14
90603 Umeå
090-17 50 00

Inga kommentarer: