2008-10-20

Socialdemokraterna kollar upp uttalanden om stening



Mona Sahlins pressekreterare förutsätter att SVT inte anställer sådana som uttalar stöd för stening. Därför ska socialdemokraterna nu kolla upp om uttalandet om stening som gjordes av Cherin Awad. Halal-tvs chef Gunnar Hofverberg vid SVTs redaktion i Umeå vägrar svara på ytterligare frågor i ärendet. Detta avslöjas ikväll av Nyheter24:



"Enligt Göteborgs-Posten har Gunnar Hofverberg, projektansvarig för programmet, sagt att Awad inte menade det hon sa. Han menar att hon endast var 18 år när hon fällde uttalandet och därför inte riktigt var mogen och helt enkelt sa fel.

Nyheter24 har förgäves försökt att nå Gunnar Hofverberg.


För några veckor sedan tog SVT bort tablåtexten om det program som Awad medverkade i och i vilket hon fällde det olämpliga uttalandet.


I dag har nyheter24 kontaktat Mona Sahlins ordinarie pressekreterare Camila Peirone Buzaglo.


– Jag har inte kollat närmare på det här. Jag gör ju inte research på alla som intervjuar Mona Sahlin. Men jag kommer ihåg att det var tre unga tjejer som ville intervjua Sahlin för ett program på SVT. Intervjun gjordes i våras.


Hon berättar att hon inte hade någon aning om att Awad uttalat sig om stening som ett bra straff för otrohet.


– Det är ingenting jag känner till. Jag förusätter ju att SVT inte anställer en person som uttalat sig på det sättet.


När Nyheter24 kontakar Buzaglo lite senare under dagen har hon kollat upp lite närmare kring vad programmet handlade om.


Enligt Buzaglo blev hon kontaktad av Per Carlsson, en researcher för SVT, som frågade om Sahlin skulle vilja ställa upp i en mångkulturell satsning som ska sändas på bästa sändningstid i höst.


Buzaglo avslutar med att påpeka att hon nu kommer kontakta SVT.
– Jag förutsätter ju att SVT är ärliga. Jag tänker fråga den som är ansvarig för programmet om dessa uppgifter du kommer med.


Kommer du kräva att Sahlins medverkan klipps bort?

– Det är ingenting jag kan svara på nu. Jag kommer ju naturligtvis prata med SVT om de här uppgifterna du kommer med. De är ju hemska."


Läs hela artikeln i Nyheter24 måndag 20 oktober 2008:



Bloggar och media om Cherin Awads åsikter om stening:
http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2008/10/bloggstorm-runt-muslimsk-programledare.html
I
I
Bloggposter om Cherin Awad som ska leda Halal-tv:
http://muslimskafriskolan.blogspot.com/search?q=Cherin+Awad


Inga kommentarer: