2008-10-02

Könssegregering i moskén



Tidningen City Malmö/Lund har följt 11-årige malmökillen Hussein under ramadan. Tydligen har han lärt sig att han och hans pappa inte ska gå till moskén vid Islamic Center i Malmö tillsammans med flickor och kvinnor:



"Hur avslutas ramadan?

– När det blir en ny måne är ramadan slut. Det är nästan som julafton – man har fest och presenter. Och jag får pengar av mamma och pappa. På morgonen äter man en jättegod frukost och så går jag och pappa till moskén. Sen har vi fest med min mormor, min moster och mina två morbröder."

Källa, City Malmö/Lund 1 september 2008;



"När City träffar honom har han varit i moskén med sin pappa, lunchat på baklava och klippt sig inför festen med familjen, mormor, morbror och många fler.

– I kväll är det pengar som gäller, säger han med ett leende och syftar på alla eid-presenter han får.

Förutom hundralappar har det blivit ett trådlöst playstation.

Enda problemet under ramadan har varit att fotbollslaget sa åt Hussein att han inte fick vara med och spela om han fastade de dagar det var träning eller match. Det har hans föräldrar lite delade meningar om.

– Jag tycker Hussein måste avgöra det själv. En tränare kan säga vad han tycker är bäst, men inte bestämma så, säger pappa Mohammed Ahmed."


Källa, City Malmö/Lund sidorna 10 och 11 torsdag 2 oktober 2008:



Den könssegregering som innebär att män och kvinnor inte blandas i moskén lärs ut tidigt. På den muslimska friskolan Ögårdsskolan som tillhör Islamic Centers moské undervisar islamologiläraren pojkarna för sig och flickorna vid annat tillfälle, när han i moskén lär ut ritualerna.


Man kan också undra på vilket vis ramadan lär muslimska skolelever att tänka på fattiga när de fastar, då de är fullt medvetna om att de ska få mycket pengar och leksaker när ramadan avslutas? Vilka fattiga fastar frivilligt och får därefter massvis av mat, pengar och presenter vid eid al-fitr?

Inga kommentarer: