2008-09-05

Muslimsk polis bloggar under ramadan



Ytterligare reklam för att locka fler muslimer till polisutbildning återfinns i Svenska Dagbladets ramadanblogg.

Socialdemokraten Irmeli Krans beskriver lyriskt reklamen för den muslimske polisen på ramadanbloggen så här på sin egen s-blogg:


"http://blogg.svd.se/ramadanbloggen

Läs vad tre unga smarta muslimer bloggar om under ramadan. Särskilt roligt är det för mig att få presentera min kollega och tidigare polisstudent Mohamed Abubaker:

"Jag ska försöka ta med läsaren på en liten resa. Ni kommer att få läsa om min vardag som muslim och polis i Stockholm under den här månaden.

Jag som skriver är en vanlig kille, uppvuxen i en stockholmsförort. Min familj flydde undan kriget i Eritrea när jag var liten och vi kom vi till Sverige. Jag blev ganska nyligen polis. Det yrket valde jag efter att bekanta som var poliser uppmanade mig att söka polishögskolan. Jag hade börjat läsa till engelsklärare på universitetet, men när jag kom in på PHS så satsade jag på det istället. Det har jag inte ångrat alls."

Andaktsrummet på Polishögskolan som Mohamed nämner tillkom efter att det kom till studierektorns kännedom att Mohamed inte hade någonstans att ta vägen för att kunna be i avskildhet. Det som fanns var städskrubbarna. Ett rum inreddes och vi döpte det till "Andrum". Där kan man oavsett tro/ religion ta sig tid till godtemplation."


Källa, Irmeli Krans s-blogg onsdag 3 september 2008:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1686&blogg=25848

http://blogg.svd.se/ramadanbloggen

Inga kommentarer: