2008-03-14

Tvingades ha slöja i skolan



En irakisk flicka som gått i skola i Finland berättar hur hennes pappa tvingade henne att bära slöja och hotar henne. Pappan stödjer sig på Koranen:


"Sedan början av december lever Noor på flykt i sitt eget hemland. Hon har bott här sedan hon var fyra år, gått i skola i Åbo och vuxit upp med lekkamrater och hemmaliv som alla andra. Tills hon fyllde 13 fick hon vara en vanlig liten flicka, därefter blev det hårda bud.

– Då skulle jag börja täcka håret med slöja och klä mig som det anstår en muslimsk tonåring. Om jag ville ha jeans måste jag bära kjol ovanpå och om jag hade slöja skulle jag ha lång kjol.

Hotar alla
Det var Noors pappa som smällde Koranen i bordet och började föreläsa om tro och kultur.
– Han gör sådant nummer av småsaker. Han säger att jag inte får ha högklackade skor för att de klapprar mot trottoaren och lockar män att vända blicken efter mig.

Men Noors pappa säger så mycket mer. Han säger att han ska skära flickan i små bitar bara han får tag på henne. Orsaken är att hon har en pojkvän och att hon har lämnat hemmet utan lov av sin far."


Läs hela artikeln i Hufvudstadsbladet fredag 14 mars 2008:


Inga kommentarer: