2008-03-22

Astudillo äcklad på Islamic Center


Riksdagsledamoten Luciano Astudillo (s) från Malmö har besökt den muslimska friskolan Ögårdsskolan och moskén vid Islamic Center (IC) i Malmö. Där har han träffat dataläraren och familjerådgivaren Ayoub Chibli samt skolans rektor och moskéns VD Bejzat Becirov. I flera bloggposter avslöjar han sina tankar.


"Ska träffa familjerådgivaren på Islamic Center för att diskutera två interpellationsdebatter jag har nästa vecka igen. Den ena handlar om svensk imamutbildning, den andra om rätten för muslimska kvinnor att skilja sig. Behöver uppdatera mig inför dessa debatter."

12 mars 2007


"När jag besökte Islamic Center igår lämnade 55 pedagoger byggnaden. De hade varit där på studiebesök."

"Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon annan muslimsk institution i Sverige som bättre än Islamic Center uttrycker svensk islam i dag i vårt land."

"Där finns fredagsbönen och de dagliga bönerna, rådgivning vid äktenskapliga problem, skolor för ungarna och fritidsverksamhet."

"Mötet med mina vänner föreståndaren och familjerådgivaren var givande. Problemet med kvinnor som inte lyckas få muslimsk skilsmässa är allvarligt. Jag kände mig äcklad när jag lämnade IC….för jävligt!"

13 mars 2007


"Då ankom breven jag lovats. Det är värre än jag förställde mig. Skickade till Islamic Center av desperata kvinnor som är fast i gamla äktenskap."

"När det gäller muslimska kvinnor kan utpressningen handla om att de ska efterskänka sin hemgift, att de ska ta tillbaka en anmälan om misshandel eller överlåta hela vårdnaden om gemensamma barn på mannen för att han ska medge skilsmässa."

"En del av breven är på arabiska. Kvinnor som inte orkar mer, som fundera på att ta sitt liv och som utsätts för psykisk terror i vårt land."

"Jag skulle inte vilja ha sahria-domstolar i Sverige. Men då måste Sverige se detta problem och hjälpa dessa kvinnor. Jag äcklas av breven."

14 mars 2007

Inga kommentarer: